Pro koho je služba určena
Služba terénní práce s klienty je určena lidem, kteří:
- mají pocit, že užívají alkohol více než jim vyhovuje.
- cítí se být na alkoholu, lécích či hazardu závislí (ať už chtějí nebo nechtějí abstinovat).
- nemají náhled na své užívání alkoholu, léků či hazardu, avšak toto užívání jim zasahuje do jejich fungování ve společnosti.
- chtějí vědět, jak zmírnit následky pití alkoholu, nadužívání léků nebo hazardního hraní (zdravotní stav, konflikty ve vztazích, dluhy, …).
- jsou v krizi a pijí alkohol, nadužívají léky či hazardně hrají.
- mají psychiatrickou diagnózu a zároveň potíže s alkoholem, léky nebo hazardem.
- mají potíže s užíváním nelegálních drog a zároveň potíže s alkoholem, léky nebo hazardem (alkohol, léky či hazard jsou však jejich hlavním tématem).
- kvůli potížím, které vznikly či vznikají kvůli pití, lékům nebo hazardu potřebují podporu v hledání zaměstnání, bydlení, v komunikaci s úřady nebo si nevědí rady s dluhy.
Službu terénní práce může kontaktovat osoba, která má problém s užíváním alkoholu, léky či hazardem a zároveň:
- má v rodině člena, který má potíže s alkoholem, léky či hazardním hraním (pracujeme s celou rodinou pomocí Otevřeného dialogu).
- se nachází na ulici.
- jejíž psychický stav jí nedovoluje vycházet mimo prostředí domova.
- momentálně je na pobytové léčbě (ústavní léčba, detox, aj.).
- nezvládá samostatně řešit vyřizování věcí na úřadech, u lékaře aj.
- má zdravotní handicap, který jí znemožňuje docházet na pracoviště Renadi.
- je klientem jiné služby a potýká se závislostí na alkoholu, lécích či hazardu.
Způsob práce
V rámci terénní práce pracovník využívá metody case managementu, peer konzultanta a Otevřeného dialogu.
Case management
Case Management (dále CM) je koordinovaná činnost směřující k podpoře klienta, a to za účasti všech dostupných zdrojů (rodina, odborníci, sociální a zdravotní služby apod.) Za realizaci CM je zodpovědný sociální pracovník, který zodpovídá za vyhodnocení potřeb klienta a spolu s klientem a dalšími zapojenými osobami vytváří individuální plán.
Case manažer je koordinátor, který pomáhá klientovi (a jeho rodině) najít cestu z nepříznivé sociální situace. Koordinátor zná kvalitu, efektivitu a dostupnost služeb, které mohou klienta podpořit. Někdy je koordinátor případu nazýván též jako klíčový pracovník.
Peer konzultant
Peer konzultant je člověk s vlastní zkušeností. Může být rádcem i oporou. Peer konzultant může nabídnout empatii a porozumění pro situaci v níž se klient nachází. Čerpá ze svých zkušeností, které musel sám překonávat, zvládat. Díky tomu může klientům poradit, kterak se neztratit a získat nad situací patřičný nadhled. Spolupracuje se sociálním pracovníkem a dalšími členy týmu.
Metoda otevřeného dialogu
Pro otevřený dialog je typická spolupráce s dalšími odborníky, ale též s přirozenou sociální sítí klienta. Na schůzky proto zveme blízké klienta a pracovníky jiných organizací, neboť každý hlas je pro hledání optimálního řešení důležitý. Nestavíme se do role expertů, kteří vědí, jak přesně situaci řešit. Vše s klientem a všemi, kdo k němu patří, komunikujeme otevřeně.
Mezi základní principy otevřeného dialogu patří:
- okamžitá odezva (schůzka do jednoho týdne, podle vytíženosti do měsíce)
- týmová práce
- zaměření na sociální síť
- flexibilita a mobilita
- tolerance nejistoty
Co pro Vás ještě můžeme udělat?
- Pokud máte člena rodiny, který nezdravě užívá alkohol a není ochoten vyhledat odbornou pomoc, můžeme přijet my za Vámi a situaci řešit s dalšími členy rodiny ve Vašem přirozeném prostředí.
- Můžeme Vám pomoci hledat zaměstnání nebo bydlení, komunikovat s úřady, řešit dluhy, vyřizovat papíry a jiné.
- Budete mít prostor se pravidelně (zpravidla jednou týdně) setkávat se svým poradcem, mluvit o svém životě, potížích s alkoholem, pochybnostech, starostech, ale i radostech a hledat řešení. Řešení pomáháme hledat nejen v praktické rovině, ale často i v rovině osobní a psychologické. Zachováváme mlčenlivost – budete si tedy moct být jistí, že všechno zůstane mezi námi.
- Můžeme Vás doprovodit na úřady, k lékaři či do naší či jiné organizace.
Kontakty
Kontakt na službu terénní práce:
Kateřina Humlová, DiS: 725 550 585, katerina.humlova@renadi.cz
Marie Zvonková: 722 941 037, marie.zvonkova@renadi.cz
Ivana Dvořáková: 606 032 425, ivana.dvorakova@renadi.cz
Mgr. Justýna Franková: 601 360 955, justyna.frankova@renadi.cz
Koordinátorka týmu:
Kateřina Humlová, DiS,
katerina.humlova@renadi.cz
tel: 725 550 585
Supervizor týmu:
Mgr. Ladislav Ptáček, DiS.