www.NevyndamSe.cz

Jak se připravit na chvíle krize

Pití alkoholu, užívání léků nebo hraní hazardních či počítačových her s sebou často nese pocity uspokojení, uklidnění či naopak vzrušení – není divu, že tolik lidí je vyhledává. Když už však začnou ohrožovat náš život a stávají se spíše potíží než zábavou, je potřeba s tím něco udělat. Jenže to nemusí být tak jednoduché.


„Je lepší rozsvítit, byť jen malou svíčku, než proklínat temnotu.“
-Konfucius

Další citáty slavných


Lidi, kteří se snaží abstinovat nebo přestat s užíváním léků či návykovým hraním, se dostávají do situací, kdy jsou v pokušení abstinenci porušit. Pokušení přichází nárazově a je spojenou se silnou touhou, které jde těžko odolat. Toto pokušení se odborně nazývá craving (nebo chutě, či bažení) a více se o něm může dočíst zde (překlik na craving – text od Janči). Dobrou zprávou je, že mu odolat lze.

Nejlepší na cravingu je, že netrvá věčně a vždy po nějaké chvíli odezní

a to i když mu nepodlehneme. Nemusím se tedy napít nebo si jít zahrát, aby nás ta obrovská touha to udělat přešla. Říká se, že nejlepší je se na nepřítele připravit. I proto se často doporučuje připravit si krizový plán, čili plán, jak s cravingem zatočit. Krizový plán může vypadat různě. Je vhodné si ho připravit ještě předtím, než craving začne, podobně jak si lučištník ostří luk ještě před bitvou.

Někdy je užitečné dozvědět se o tom, jak se třeba na chvilky cravingu připravili jiní lidé, kteří si procházeli něčím podobným. Proto Vám zde přinášíme pár tipů, jak může takový krizový plán vypadat.

Paní V pomohlo, že si zmapovala své pití. Zjistila, že nejvíce pije, když má volný večer doma, případně když jde z práce kolem své oblíbené vinárny. Po tomto zjištění si našla z práce jinou cestu domů a zkusila se zamyslet nad svými koníčky: po delší době opět začala navštěvovat dávné kamarádky a přihlásila se na kurz salsy.

Hazard lidem do života přináší pocit vzrušení. Tak tomu bylo i u pana S. Když však zjistil, že bance a kamarádům dluží víc než je schopen zaplatit, rozhodl se s hraním seknout. Často se mu stalo, že po jednom pivu pocítil neuvěřitelnou chuť si zaházet do automatu. Když se tak stalo, radši z hospody odešel. Jindy, ve chvílích nudy, si šel místo hraní automatů zahrát tenis s kámošem. Během věnování se jinému koníčku na automaty téměř úplně zapomněl.

Pan D si udělal seznam svých důvodů proč nepít a nosil ho schovaný v klíčence. Vždy, když měl chuť se napít, přečetl si svůj seznam a uvědomil si, co všechno pitím riskuje. Někteří lidé si v peněžence nosí místo seznamu nějaký předmět, který jim jejich abstinenci připomíná, třeba fotku svých dětí nebo fialový ametyst (symbol abstinence). Stáhnout dokument Seznam mých důvodů (formát .odt).

Paní R měla potíže s užíváním návykových léků a chtěla s jejich užíváním úplně přestat. Jenže ve chvílích když se cítila rozrušena, téměř nedokázala odolat myšlence, že jí pomůžou. S terapeutem tedy vymysleli následující plán: když bude paní R ve špatné kondici, místo léků zkusí relaxovat za pomoci nahrávky relaxací nebo příjemné hudby. Když relaxace skončila, paní R se už cítila alespoň o trochu líp a mnohem snáz odolala pokušení vzít si uklidňující lék. Zkuste, jestli Vám relaxace také vyhovuje.

Paní S se rozhodla abstinovat, protože její pití ji už podruhé připravilo o zaměstnání. Domluvila se s kámoškou, že ve chvílích, když se bude chtít napít, ji zavolá na mobil. Pokaždé když se tak stalo, si s kámoškou krátce promluvila o svých chutích a pak si skvěle pokecaly o tom, jak se zrovna mají. Když hovor skončil, paní S na pití už nemyslela. Zkuste si udělat svůj seznam krizových kontaktů (formát .odt). Kromě rodiny či přátel můžete ve chvílích krize volat i odborníkům nebo na krizovou linku - tyto služby podobným způsobem využívá hodně lidí.

Kontaktujte nás

Je třeba se objednat předem – telefonicky nebo e-mailem.

Kontaktní centrum
nebo

Renadi, o.p.s.
Sídlíme na ulici Bratislavská 2 (3.patro), Brno 602 00